• +48 788 788 787
  • Kraków, ul. Bronowicka 117A
  • Zapraszamy: Pn-Pt: 8:00-17:00, Sb: 8:00-14:00
  • Teraz jest: ZAMKNIĘTE!
Wymiana rozrządu

Wymiana rozrządu

Wymiana rozrządu w silnikach benzynowych i wysokoprężnych

Co to jest rozrząd?

Na początku musimy wyjaśnić jedną ważną kwestię. To, co potocznie nazywamy rozrządem, jest w rzeczywistości napędem rozrządu, elementem najczęściej wymienianym przy naprawie lub wymianie eksploatacyjnej. Sam rozrząd to układ odpowiedzialny za dostarczenie ładunku paliwa do cylindra silnika oraz odprowadzenie spalin do kolektorów wylotowych po jego spaleniu.

Najbardziej wrażliwym elementem w całym napędzie jest pasek. Jego uszkodzenie lub zerwanie z reguły kończy się poważnym uszkodzeniem, lub zniszczeniem silnika. Dlatego koniecznie należy przestrzegać terminu wymiany rozrządu tzn. ustalonego przez producenta pojazdu interwału przebiegu lub czasu.


Najczęstsza usterka rozrządu to Pęknięcie paska napędu rozrządu!

To bardzo niebezpieczne zdarzenie dla każdego silnika. Pasek rozrządu przenosi napęd z wału korbowego na wałek, lub wałki rozrządu i synchronizuje pracę tych elementów.

W skład napędu paskowego wchodzi najczęściej kilka elementów: pasek, napinacz, rolki prowadzące, czasem także w przypadku innych rodzajów napędów rozrządu koła zębate lub łańcuch.

Zerwanie się paska rozrządu może mieć wiele skutków. Gdy pasek się zerwie lub przeskoczy w trakcie pracy, w większości silników dochodzi do zderzenia tłoków z zaworami. Skutki mogą być opłakane. Od wygięcia zaworów, poprzez uszkodzenie tłoków, wału, korbowodów, a kończąc na uszkodzeniu głowicym co często kończy się całkowitym zniszczeniem silnika. Nawet gdy nie znaleźliśmy żadnych niepokojących objawów, a czas wymiany podany przez producenta dawno upłynął, nie zwlekaj i wymień rozrząd. Regularne wymiany pomogą zaoszczędzić Ci czas, pieniądze, a przede wszystkim nerwy.

Pamiętaj też, aby wymieniać cały komplet. Nie tylko poszczególną część, którą uważasz za zużytą lub Ci tak zasugerowano. Nie zapominajmy także o pompie wody, która jest prawie tak samo ważna, jak cały napęd rozrządu.