• +48 788 788 787
  • Kraków, ul. Bronowicka 117A
  • Zapraszamy: Pn-Pt: 8:00-17:00, Sb: 8:00-14:00
  • Teraz jest: ZAMKNIĘTE!
Układy wydechowe, tłumiki, katalizatory

Układy wydechowe, tłumiki, katalizatory

Układy wydechowe, tłumiki, katalizatory

Czym jest układ wydechowy?

Głównym zadaniem układu wydechowego, inaczej nazywanego wylotowym, jest odprowadzanie spalin z silnika, jednak jego zadanie jest dużo bardziej skomplikowane, niż się wydaje. Przede wszystkim, w nowoczesnych samochodach, odpowiada on również za czystość spalin i właściwy dobór mieszanki paliwowej. Szereg pełnionych funkcji dodatkowych sprawia, że układ ten jest równie ważny dla właściwego funkcjonowania pojazdu, jak na przykład układy wtryskowym czy hamulcowy.


Z czego składa się układ wydechowy?

Na jego początku znajduje się przymocowany do bloku silnika kolektor wydechowy, odpowiada on za zbieranie gazów spalinowych z kilku sąsiadujących cylindrów oraz doprowadza do wspólnego przewodu. Jeszcze w kolektorze lub też w przewodzie znajduje się sonda lambda, która bada skład spalin i na jego podstawie ustala skład mieszanki paliwowej. Następnym elementem tego systemu jest katalizator, odpowiada on za częściowe oczyszczanie spalin z substancji toksycznych oraz za chłodzenie gazów spalinowych. Dalej znajdziemy tłumiki drgań połączone z katalizatorem systemem rur, odpowiadają one za wyciszanie dźwięku. Zazwyczaj występują dwa tłumiki połączone szeregowo, jeden z nich redukuje dźwięki o wysokiej częstotliwości, drugi te o niskiej częstotliwości. Ostatnim elementem układu jest końcówka, którą finalnie spaliny wydostają się do powietrza. W silnikach wysokoprężnych często znajdziemy również filtr cząstek stałych, zazwyczaj zespolony jest z katalizatorem, odpowiada on za wychwytywanie pozostałości sadzy i popiołu ze spalin.

Jakie są najczęstsze awarie układu wydechowego?

Największym zagrożeniem dla właściwego działania układu wydechowego jest rdza, która niszcząc strukturę elementów metalowych, powoduje ich rozszczelnienie. Takie nieszczelności objawiają się zazwyczaj metalicznym brzmieniem, które wzrasta razem z obrotami silnika. Tak zardzewiałe fragmenty układu wydechowego zazwyczaj naprawiane są przez wspawanie nowej części. Kolejnym wrażliwym elementem najczęściej jest katalizator, który przez zapchanie ogranicza przepływ spalin, co skutkuje zmniejszoną mocą silnika. Tak uszkodzony katalizator należy wymienić bądź zregenerować. Często występują również uszkodzenia kolektora wydechowego, który poprzez pracę w wysokiej temperaturze oraz częste naprężenia może pęknąć. Jego uszkodzenie objawia się charakterystycznym dźwiękiem podczas pracy silnika, gdy dojdzie do uszkodzenia tego elementu zaleca się jego wymianę. Ostatnimi, a zarazem najwrażliwszymi elementami całego układu są sonda lambda oraz opcjonalny filtr cząstek stałych. W przypadku sondy najczęstszymi przyczynami są jej zanieczyszczenie oraz uszkodzenie przewodów. Gdy element ten ulegnie uszkodzeniu, najczęściej jest wymieniany. Awarie filtrów cząstek stałych należą do bardzo kosztownych, najczęściej ich przyczyną jest niewłaściwie przeprowadzone, bądź przerwane wypalanie zgromadzonej sadzy. W przypadku awarii tego elementu możliwa jest jego regeneracja lub wymiana, która wiąże się ze sporym wydatkiem. Z tego powodu bardzo ważne jest, aby nie wyłączać silnika, gdy trwa wypalanie filtra, które zazwyczaj sygnalizowane jest poprzez informacje na desce rozdzielczej.